Warm onthaal

de 8 tips

1. Stap naar nieuwe leden

Breek zelf het ijs en spreek nieuwe leden aan. Stel jezelf voor aan kinderen en ouders en maak kennis. De eerste indruk is belangrijk. Je zorgt ervoor dat nieuwe leden zich snel thuis voelen in je club. Het is ook goed om voor de start van de training nieuwe leden kort voor te stellen aan de andere spelers. Laat de andere spelers hun naam zeggen.

2. Creëer een veilige sfeer

Zorg dat kinderen en ouders zich meteen welkom en goed voelen. Stel kinderen op hun gemak, dat geeft ook ouders een goed gevoel. Spreek niet altijd voor een hele groep, maar spreek kinderen ook individueel aan. Communiceer op ooghoogte, zo spreek je kinderen persoonlijker aan. Help nieuwe spelers voor, tijdens en na de training.

3. Veel Nederlands

Straal uit dat je een Nederlandstalige club bent waar iedereen welkom is en die positief staat tegenover alle moedertalen. Verwelkom in eenvoudig Nederlands en spreek vanaf de kennismaking Nederlands met de kinderen en hun ouders. Zo creëer je juiste verwachtingen. Communiceert een ouder of kind in een andere taal met jou? Antwoord in het Nederlands. Pas je taalgebruik aan en ondersteun visueel met pictogrammen, foto’s of andere materialen.

4. Schakel vrijwilligers in

Bij het begin van een seizoen komen er vaak heel wat nieuwe leden naar je club. Zorg voor voldoende mensen om hen te ontvangen en wegwijs te maken. Er zijn vaak ouders die de club intussen goed kennen. Schakel hen als vrijwilliger in en geef ze alle nodige info om vragen te kunnen beantwoorden. Maak ze herkenbaar, geef ze bijvoorbeeld een T-shirt van de club. Zorg dat ze zich open en aanspreekbaar opstellen.

5. Communiceer & herhaal afspraken

Om nieuwe leden zich snel thuis te laten voelen is het belangrijk om open en duidelijk te communiceren hoe een training verloopt en wat de afspraken zijn. Geef nieuwe leden en hun ouders een rondleiding. Toon hen bijvoorbeeld waar de kleedkamers zijn, waar ze het materiaal vinden …

6. Geef informatie mee

Geef bondige en duidelijke informatie, vermijd overbodige info. Leg bijvoorbeeld uit hoeveel proeflessen er zijn, hoe je kan inschrijven in je club, hoeveel het inschrijvingsgeld bedraagt, wat de voorwaarden zijn … Communiceer ook je clubwaarden, je tradities en belangrijke afspraken. Vat de belangrijkste info samen op een flyer en geef die mee.

7. 1e training voorbij?

Hopelijk is de training goed verlopen. Laat nieuwe leden niet zomaar vertrekken. Check na de training even wat ze ervan vonden. Neem nieuwe leden ook na de training mee naar de kleedkamer, de kantine … Stel hen voor aan anderen in de club. Check of er nog vragen zijn en neem afscheid. Zeg bij wie ze tijdens het seizoen met vragen terecht kunnen en geef contactinfo mee.

8. Iedereen is welkom, straal dat uit!

Met een open clubhouding zorg je ervoor dat iedereen zich welkom voelt. Zorg ervoor dat alle trainers, bestuurders, vrijwilligers, ouders en kinderen mee zijn. Samen vormen jullie een warme sportclub.

Nederlands in je club, waarom en hoe?

blijf in contact met ons